Tuesday, February 17, 2009

mamp0s ko nyamuk!!~

ptg tdi, ngh sedap2 aku dok merelex2 hlgkn penat lelah d0k b'tahan mental dlm kls then kne pi ngemas2 brg nk pi BIG dlm erti kta len bina insan guru, .... perghhh giler bz aku ari ni...tba2, siren memekak2 lak...
aku mule r jengok2 dr tingkp blk aku nih... pa ke benda r ptg2
memekak nih... kc0 toi..

pas2, aku p0n dgr r suara si zul garfield melalui cor0ng speker, "semua pnghuni k0lej kediaman puteri dikhendaki trun dr blk msg2 skrun, pgwai kesihatan akn menyembor nyam0k2 durjana di kwasan k0lej kediaman ini"...

lantas.... aku p0n siap2 ala2 jer r.. mklum ler, x smpt mndi lg nih... b'gegas2 aku trun, then p mlepak kt tngga... ( t'lupa lak pesan org tua2, ank dara cm aku ni x bek dok kt tngga.. jd0h lmbt... adussss... forgot lak... cm no nie ehhh, aku xmo jd andartu.. huhuhu)

nih r van kesihatan yg tlh m'cer0boh ostel aku dgn kebenaran...



aku ngn rumet aku p0sing2 dkt ostel dlm keadaan mucuk masam x smpt mandi...
tp we all still buleh m'berikn p0se yg agak bajet2 cun cm gni.. ahaha


aku p0n mencuci2 mta r melihat & menelek2 insan2 b'jogging, b'canda2, uncle kesihatan melaksanakan tugas depa (slumber jer pggl uncle, gasak jer r...)


uncle kesihatan ngh melaksanakn tnggungjwb mreka t'hadp wrganegara ini..
tenkiu yer uncle.. geram lak aku tgk asap b'kepoi2 2... tp busuk mau tau r.. lebeh busuk msam dr aku & rumet ku yg bl0m mandi..

dgr2 cter, ada kes denggi kt tmpt aku ni. 2 yg pgwai ksihatan dtg... bhaya t0i dmm denggi nih kn.. ats rs kesedaran t'hadap kejahatan denggi, nih aku informkn tanda2 dmm denggi serta tmpt nyamok aedes ni membiak...

Tanda Serangan Denggi
  • Demam kuat secara mengejut dan berterusan
  • Ruam pada kulit
  • Sakit tulang, otot, sendi, biji mata dan kepala
  • Hilang selera makan
  • Muntah-muntah
  • Sakit Perut
  • Pendarahan pada badan, hidung dan mulut

Tempat Pembiakan
Nyamuk aedes membiak di dalam takungan air jernih di dalam dan di luar rumah.
Ia tidak boleh membiak di dalam air yang kotor.

  • Di dalam rumah
    Ia membiak di dalam piring alas pasu bunga.
    Tadahan air seperti kolah mandi, tempayan atau baldi.
    Perangkap semut.

  • Di luar rumah
    Di dalam tayar buruk.
    Saluran air hujan.
    Tin-tin kosong atau botol.
    Bata bangunan atau kawasan pembinaan
    Cawan getah
    Lubang pokok
    Tunggul buluh
    Ketiak daun seperti -pandan dan nenas
so, sbgai masyarakat yg prihatin... kt sumer kne r aware ng benda2 cm ni.. amik r ms ckit.. 20minit smnggu unt0k bersihkn kwsan2 yg b'kuasa tnggi buleh jadi tmpt nyam0k durjana ni beranak pinak.... ;)

No comments: